Utrecht en Gooi- en Vechtstreek

  • Stremmingen
    • Amsterdamse grachten, zie Noord-Holland Zuid voor de actuele stremmingen.
    • Utrecht Minstroom; is weer bevaarbaar.
    • Utrecht Nieuwegracht; voor kano’s is de doorvaart alleen toegestaan vanaf de zuidzijde. Actueel is er een stremming: ter hoogte van de Kromme Nieuwegracht is doorvaart voor alle typen vaartuigen sinds 4 maart 2024 onmogelijk wegens restauratiewerkzaamheden aan de kades en kelders. Er is geen einddatum genoemd. De vorige afsluiting om dezelfde redenen heeft bijna 7 jaar geduurd. Het is te hopen dat het deze keer sneller gaat en er minder complicaties optreden tijdens de bouw- en herstelwerkzaamheden. Vanaf de zuidzijde kun je de Nieuwegracht nog wel een eindje invaren maar naarmate je verder komt wordt de gracht smaller en wordt omkeren steeds lastiger tot onmogelijk. Grote groepen kunnen deze gracht dus beter helemaal mijden.
    • Kromme Rijn; stremmingen i.v.m. maaionderhoud (meestal in de herfst), ter plaatse omdragen nodig:
      • Bunnik, t.h.v. Rumpsterweg;
      • Utrecht, t.h.v. de Kranenburgerweg;
      • Werkhoven, t.h.v. Beverweertseweg.
    • Vecht; Nieuwersluis, stremming Nieuwersluisbrug i.v.m. werkzaamheden; mogelijk is de doorvaart van het vaste brugdeel voor kano’s niet gestremd:
      – maandag 30 september 2024 t/m maandag 31 maart 2025.
  • Knelpunten
    • Overdraagplaats Wijde Blik – Vuntus, Loosdrechtse Plassen.
      Aan de zijde van de Wijde Blik is de kanosteiger slecht bereikbaar wegens grote stenen en een paal onder water. Kanovaarders klagen over krassen in de bodem van hun kano. De regiovertegenwoordiger heeft contact opgenomen met Natuurmonumenten, die hier de beheerder is. Melding mei 2021.
    • Rondje Leusden, Heiligenbergerbeek.
      • De duiker onder de N226 bij Leusden-Zuid is te laag voor kano’s. Er is een sleepbak om  kano’s onder de weg door te halen. Deze bak is bij te hoge waterstand niet te gebruiken en vanaf het najaar tot het voorjaar is de bak afgezonken. In het vaarseizoen laten gebruikers de bak niet altijd onder de brug achter waardoor deze vol regenwater kan staan en dan niet te gebruiken is.Overdragen via de kanosteigers is mogelijk; let hierbij wel op vanwege de drukke verkeersweg.Een gemarkeerde oversteekplaats zou wellicht kunnen bijdragen aan de veiligheid, temeer daar hier ook wandel- en fietsroutes oversteken.
        Jaarlijks passeren hier meerdere kanoverenigingen én individuele kanovaarders.
        Het knelpunt is bekend bij de beheerder.